Voucher voor geannuleerde vlucht acceptabel alternatief

Indien u een los vliegticket hebt geboekt en de luchtvaartmaatschappij annuleert uw vlucht, dan hebt u normaal gesproken recht op teruggave van uw geld, dan wel op een alternatieve vlucht. Het coronavirus heeft evenwel een grote bom gelegd onder de luchtvaartmaatschappijen, zodat zij op dit moment moeilijk in staat zijn om tickets terug te betalen of een andere vlucht aan te bieden.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft dit probleem erkend en maandag 31 maart 2020 in een brief aan de Tweede Kamer aangegeven dat het kabinet de luchtvaartmaatschappijen tegemoet zal komen.

Luchtvaartmaatschappijen hoeven vanwege de coronacrisis de regels zoals hiervoor geschetst tijdelijk niet na te komen. In plaats daarvan mogen zij een voucher aanbieden aan passagiers. Deze vouchers kunnen op een later moment worden gebruikt om een vlucht te boeken. Vele maatschappijen, zoals KLM en Transavia, maakten hier al gebruik van.

Aan deze handelswijze zijn wel voorwaarden verbonden. Zo moeten de vouchers ten minste twaalf maanden geldig zijn en moeten passagiers na het verlopen van de vouchers het ongebruikte deel ervan uitbetaald krijgen. Het initiatief om tot uitbetaling over te gaan ligt bij de luchtvaartmaatschappijen. Zij dienen hierover helder te communiceren.

Een en ander is in ieder geval tot 30 juni 2020 van toepassing. Te zijner tijd zal bekeken worden of verlenging nodig is. 

Wilt u meer weten over het annuleren van uw reis of vlucht? Lees er meer over in mijn blog “annulering van uw vakantie door het coronavirus: wat kan u claimen?”.

Reageren is niet mogelijk.