Het dragen van een gordel kan het verschil zijn tussen leven en dood

Je gordel omdoen is toch het eerste wat je doet als je de auto in stapt?! Dat geldt niet voor alle automobilisten. Uit een analyse van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat in 2017 een derde van de verkeersdoden op rijkswegen zonder gordel in de auto zat.[1]

Het aantal dodelijke ongevallen en andere verkeersongevallen met slachtoffers door het niet-dragen van de gordel kan nog veel hoger liggen. In het onderzoek van het SWOV zijn namelijk de ongevallen niet meegenomen buiten de snelwegen en bij sommige (dodelijke) verkeersongevallen was zelfs niet meer te achterhalen of de inzittenden hun gordel wel of niet hadden gedragen.

Het dragen van een autogordel kan het verschil maken tussen leven en dood, zo benadrukt een SWOV-woordvoerder. Het dragen van een gordel (voorin de auto) is ook sinds 1975 verplicht. Toch stappen nog vele automobilisten zonder gordel in de auto. Er zijn zelfs automobilisten die bewust ‘de gordelverklikker’ omzeilen door hun gordel vast te doen achter hun rug of de gordel van de bijrijderstoel in de houder te klikken om zo het piepende waarschuwingsgeluid in de auto te voorkomen.

Veilig Verkeer Nederland is ‘verbijsterd’ en overweegt een publiekscampagne. Het aantal mensen dat (bewust) zonder gordel in de auto rijdt, lijkt namelijk – ondanks de risico’s voor veiligheid en gezondheid – volgens het SWOV alleen maar toe te nemen. Los van het riskeren van een boete – in de eerste vier maanden van dit jaar kregen reeds zo’n 15.000 mensen een boete voor het niet-dragen van de gordel – riskeert men het leven van zichzelf en dat van anderen.

De boete voor het niet-dragen van de autogordel bedraagt momenteel € 140,00 en diverse instanties pleit(t)en ervoor om het boetebedrag te verhogen.

De kans op dodelijk letsel wordt door het dragen van een autogordel aanzienlijk verminderd, aldus het SWOV, onder meer doordat inzittenden van de auto niet uit de auto worden geslingerd. ‘Door het gebruik van de gordel kunnen voertuiginzittenden zichzelf beschermen tegen de gevolgen van de botsimpact’ en zo de ernst van het letsel beperken.

Los van de risico’s voor veiligheid en gezondheid en het riskeren van een boete, zoals reeds vermeld, houdt men er over het algemeen geen rekening mee dat het niet-dragen van een autogordel óók van invloed kan zijn op de uiteindelijke hoogte van een schadevergoeding. Het niet-dragen van een autogordel komt namelijk vaak voor eigen rekening in de vorm van eigen schuld. Indien men bij een verkeersongeval betrokken raakt (als bestuurder of inzittende) en geen gordel draagt en letsel aan dit verkeersongeval overhoudt, houdt de verzekeraar (zowel WAM als SVI) hier rekening mee in de vergoedingsplicht. Het percentage eigen schuld is vaak wel 25%, waardoor door de verzekeraar slechts 75% van de schade wordt vergoed. Vooral bij ernstig letsel kan het gedeelte dat men zelf moet betalen snel oplopen en kan de financiële schade behoorlijk zijn.

Het dragen van een gordel kan derhalve niet ‘alleen maar’ het verschil zijn tussen leven en dood maar kan ook vele financiële zorgen – doordat een gedeelte van de kosten voor eigen rekening komen – voorkomen.

Deze blog is geschreven door mr. Romana van der Leij, advocaat bij Buro Letselschade. Buro Letselschade is een label van Rijppaert & Peeters Advocaten B.V.

 

[1] http://content1b.omroep.nl/urishieldv2/l27m18e4f5177b6a18df005d5d9777000000.cfbb25a4d56cb678ca297ead1d46356e/nos/docs/060819_ongevallen2017.pdf;

Reageren is niet mogelijk.