Krijg inzicht in uw Whk-premie en voorkom onnodige kosten

Voor slechts €75 exclusief btw controleren wij uw beschikking Werkhervattingskas (Whk) op fouten. Dit is inclusief het indienen van een pro forma bezwaar en het opvragen van instroomlijsten, zodat u inzicht krijgt en mogelijk kunt besparen op uw premie.

Actief bezwaar maken tegen UWV- en belastingdienstbesluiten

Elk jaar ontvangen werkgevers van de Belastingdienst de beschikking Whk. Hierop staat de Whk-premie vermeld voor het komende kalenderjaar, een optelsom van de WGA-premie en de Ziektewet-premie. Voor (middel)grote werkgevers is deze premie (deels) gedifferentieerd, afhankelijk van de loonsom en de instroom van zieke (ex-)werknemers in de WGA en Ziektewet. Daarbij kijkt men altijd twee jaar terug naar de hoogte van de uitkeringslasten. Hoe hoger de loonsom en uitkeringslasten, hoe groter het financiële belang van een juiste berekening.

Check nu uw besparingsmogelijkheden

Wij nodigen u graag uit om via onderstaand contactformulier vrijblijvend in te vullen om de besparingsmogelijkheden op uw werkgeverslasten binnen uw organisatie te bespreken. U kunt ook bellen via 0162-453811 of mailen via vos@rijppaert-peeters.nl

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Waarom de beschikking Werkhervattingskas (Whk) laten controleren?

Voor (middel)grote werkgevers is het verstandig om de beschikking Werkhervattingskas (Whk) zorgvuldig te laten controleren. Dit kan door binnen de bezwaartermijn van zes weken een pro forma bezwaar in te dienen en de instroomlijsten op te vragen. Deze lijsten geven inzicht in de uitkeringslasten (WGA en Ziektewet) van twee jaar geleden, die mede bepalend zijn voor de vaststelling van de premie.

Uit de praktijk blijkt dat er (dure) fouten kunnen worden gemaakt waardoor er ten onrechte uitkeringslasten worden toegerekend aan een werkgever. Denk bijvoorbeeld aan (niet limitatief):

  • een onjuiste vaststelling van de eerste ziektedag;
  • toerekening aan een onjuiste werkgever, al dan niet na een overgang van onderneming of andere vorm van ‘werkgeverswissel’;
  • een abusievelijk niet verwerkte omzetting van een WGA-uitkering in een IVA-uitkering;
  • de toepasselijkheid van een no-risk polis;
  • een uitgeoefend regresrecht door het UWV;
  • een foutieve berekening in de beschikking zelf en/of onjuiste gebruikte kengetallen conform de ‘parameters’ van het UWV, welke jaarlijks opnieuw worden vastgesteld;
  • etc.

Krijg inzicht in uw Whk-premie en neem actie waar nodig

Een groot bijkomend voordeel van het opvragen van instroomlijsten is dat deze inzicht bieden in zowel de opbouw van de Whk-premie als het (lopende) ziekteverzuim en de bijbehorende uitkeringslasten van (ex-)werknemers. Het komt bijvoorbeeld regelmatig voor dat een ex-werknemer die ziek uit dienst is gegaan, jarenlang wordt toegerekend aan de premie vanwege een WGA-uitkering (80-100%). In dergelijke gevallen kan het wellicht passender zijn om te streven naar een IVA-uitkering.

Door dit inzicht kunnen aanvullende kostenbesparende acties worden ondernomen. Denk hierbij aan het aanvragen van een herbeoordeling voor een individuele (ex-)werknemer of het overwegen van een overstap naar eigenrisicodragerschap voor de Ziektewet of WGA.

Controle premiebesluit Werkhervattingskas (Whk)

Voor een gering bedrag van € 75,00 exclusief BTW, maken wij voor u als werkgever pro forma bezwaar en vragen wij de onderliggende instroomlijsten op. Hiermee wordt er een waardevol inzicht verkregen in de opbouw van de premie en de lopende uitkeringslasten. Dit geldt ook in het geval er geen verder inhoudelijk bezwaar meer wordt gemaakt om een ‘fout’ in de beschikking Whk te laten corrigeren.

Ik neem graag contact op om de werkgeverslasten te laten controleren 

Dit kan door ons te bellen en/of te mailen via onderstaande knoppen. 

Onze specialisten sociale zekerheidsrecht

Maak kennis met ons team

Artikelen over sociale zekerheidsrecht

Wij delen graag onze kennis en ervaring in het sociale zekerheidsrecht. Verder houden wij u graag op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen op het gebied van sociale zekerheidsrecht via onze artikelen of publicaties en social mediakanalen.

Vragen?

Heeft u advies nodig op het gebied van sociale zekerheidsrecht? Neemt u dan vooral contact met ons op via 0162-453811 of info@rijppaert-peeters.nl.