

Op 13 januari 2025 riep de Albert Heijn blauwe bessen (diepvries) met houdbaarheidsdatum tot en met 14 april 2026 terug vanwege besmetting met het hepatitis A-virus. De klanten die de besmette bessen hebben gekocht, krijgen van Albert Heijn hun geld terug.
Inmiddels zijn er twaalf besmettingen bij RIVM gemeld, waarvan twee mensen zo ziek werden dat ze in het ziekenhuis belandden. Het RIVM waarschuwt dat dit aantal mogelijk nog verder oploopt. In de media werd uitgebreid aandacht gegeven aan de besmette bessen. Maar wat is eigenlijk een gebrekkig product? En als een winkel een gebrekkig product verkoopt, wanneer is er dan sprake van aansprakelijkheid? In dit artikel leg ik het u uit.
Productaansprakelijkheid
Als consument mag u verwachten dat de producten die u in de winkel koopt veilig zijn. Is dat niet het geval? Dan is er sprake van een gebrek. In de wet staat dat een product geen gebreken mag vertonen die het onveilig maken voor normaal gebruik. Wanneer dat wel gebeurt is de producent of de verkoper aansprakelijk voor de schade die daaruit voortvloeit. Dit noemen we productaansprakelijkheid.
Eerst moet worden vastgesteld of er sprake is van een gebrek. Van een gebrek is sprake als het product niet voldoet niet aan de veiligheidsverwachtingen van de alledaagse consument. De consument mag immers verwachten dat de producten die zij kopen bij een winkel, veilig zijn om te consumeren.
Daarnaast moet er schade zijn ontstaan. Dat is het geval als een consument ziek is geworden. Maar ook moet er een verband tussen het gebrek en de schade bestaan. Dat noemen we het causaal verband. Is de consument ziek geworden door het nuttigen van het gebrekkige product, dan is dat verband aanwezig.
Een winkel of producent kan ook op een andere grondslag aansprakelijk worden gesteld, zoals op grond van een onrechtmatige daad. Daarvoor gelden echter andere voorwaarden, die ik in dit artikel niet zal bespreken.
Schadeclaims
Hebt u een gebrekkig product geconsumeerd en bent u daardoor ziek geworden? Dan kunt u mogelijk een schadeclaim indienen. Wel is het van belang om te weten dat u als slachtoffer de bewijslast draagt. Dit betekent dat u moet stellen én bewijzen dat:
- u daadwerkelijk het gebrekkige product hebt gekocht en geconsumeerd. Dit kan bijvoorbeeld met een kassabon of een verpakking;
- u ziek bent geworden door het eten van dat specifieke product. Dit vereist een medische diagnose.
De schade die u kunt claimen is per situatie afhankelijk, maar kan variëren van medische kosten tot inkomensverlies en zelfs immateriële schade zoals pijn en ongemak. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat u als consument ook juridische kosten kunt claimen als de winkel aansprakelijk is voor uw schade. De aansprakelijke partij is dan gehouden om de redelijke juridische kosten te vergoeden.
Conclusie
Als consument mag u verwachten dat de producten die u koopt bij de winkel veilig zijn. Als u toch ziek wordt van een product, is het goed om te weten dat u de producent of de winkel aansprakelijk kan stellen voor uw schade.
Als slachtoffer draagt u echter wel de bewijslast. U moet stellen en bewijzen dat u het gebrekkige product hebt gekocht en dat u vervolgens schade hebt geleden. Ook moet u uw schadeposten kunnen onderbouwen.
Vragen?
Hebt u vragen of vermoedt u dat u schade hebt opgelopen door een onveilig product? Neem dan contact met ons op, zodat wij in uw belang kunnen meedenken.